Створення додатку на Flutter: перші кроки
Доброго дня! Мене звати Євген Єфремов. Я веб-розробник, але цікавлюсь і іншими напрямками. Хочу розповісти про фреймворк Flutter від Google, призначений для розробки мобільних додатків. Стаття буде цікава як мобільним розробникам, які ще не спробували Flutter, так і розробникам іншого профіля, яких цікавить стан сучасного мобільного ринку. Ті, хто цікавиться мовою програмування Dart, також знайдуть для себе корисну інформацію.
Як це працює
Колись розробка якісних мобільних додатків була можливою тільки у випадку, якщо вона була нативною. Під кожну платформу окремо розроблявся додаток. Потім вигадали технології з додаванням вебу: додатки розроблялися за допомогою веб-технологій, а потім відображалися за допомогою обгорток (wrappers) чи через WebView. Робота з API мобільних систем (камера, датчики тощо) також проходила через обгортки.
Потім з’явився ReactNative. Хоч UI там і нативний, але працювати з ним можна теж лише з використанням обгорток.
А от у фреймоврка Flutter від Google — інший підхід. Там весь рендерінг працює через канвас. Flutter вміє рендерити як Material Design (Android), так і Cupertino (iOS). Для розробки використовується мова програмування Dart, яка компілюється у бінарний код, що добре впливає на швидкість.
З недавнього часу на Flutter можна зробити як десктопний додаток , так і веб-додаток. На сьогодні доступна версія Flutter 1.5. Тому її і будемо використовувати.
Встановлюємо Flutter
Я використовуватиму операційну систему macOS, підключу Android-девайс та запускатиму додаток на ньому. Але все це можна робити і на інших операційних системах (GNU/Linux, Windows) та запускати на iOS чи взагалі на емуляторі.
В інструкції пропонують встановити Android Studio. Але мені достатньо Visual Studio Code. Якщо ви будете використовувати Android Studio (чи IntelliJ IDEA), то можете скористатись офіційними інструкціями. Посилання на них будуть далі.
GNU/Linux
Є сторінка з інструкцією, де треба завантажити архів з SDK.
Але я раджу спробувати встановити більш лінуксовим способом, тобто знайти Flutter у вашому репозиторію. Наприклад, в операційній системі ArchLinux Flutter є у репозиторії AUR. Тому його можно встановити так:
yaourt -S flutter
Потім ще потрібно встановити Android SDK:
yaourt -S android-sdk
І SDK конкретної платформи з інструментами:
sdkmanager "platforms;android-28" "build-tools;28.0.3"
Це можна зробити і пізніше, коли будемо запускати перший додаток. Без SDK він не запуститься та нагадає про платформу Android та build-tools.
macOS
І знову пропонують завантажити архів на офіційній сторінці.
Проте, якщо ви використовуєте Homebrew, то інсталювати можна так:
brew tap MiderWong/flutter brew install flutter
Ще Android SDK:
brew install android-sdk
Та платформу з build-tools:
sdkmanager "platforms;android-28" "build-tools;28.0.3"
Також потрібно додати змінну оточення з нашим Android SDK у файл ~/.bash_profile:
export ANDROID_HOME=/usr/local/share/android-sdk
Windows
Для Window доведеться завантажувати з офіційного сайту та виконувати все за інструкцією .
Налаштовуємо IDE
Я використовую Visual Studio Code. Для неї є інструкція на офіційному сайті.
Нам доведеться встановити розширення Flutter. З ним встановиться й розширення Dart для відповідної мови програмування.
Підключаємо девайс
Підключаємо за допомогою USB-кабеля. На девайсі повинен бути активований режим розробника.
Коли підключили, то треба обрати режим «Передавання файлів»:
Також має бути ввімкнена опція «Налагодження USB»:
Після підключення і ввімкнення необхідних опцій, можемо перевірити, чи є в нас підключені девайси:
flutter devices
Якщо є, то відповідь буде схожою на цю:
1 connected device: FIG LX1 • XEDDU18B08001120 • android-arm64 • Android 9 (API 28)
Далі перевіримо, чи все в нас є для роботи:
flutter doctor
У відповіді можуть бути попередження:
Doctor summary (to see all details, run flutter doctor -v): [✓] Flutter (Channel stable, v1.5.4-hotfix.2, on Mac OS X 10.14.5 18F132, locale en-UA) [✓] Android toolchain - develop for Android devices (Android SDK version 28.0.3) [✗] iOS toolchain - develop for iOS devices ... [!] Android Studio (not installed) [✓] VS Code (version 1.35.1) [✓] Connected device (1 available) ! Doctor found issues in 2 categories.
Тобто в мене не має оточення для iOS та Android Studio. Для першого я поки що не збираюсь збирати додаток, а без другого — обійдусь.
Якщо doctor каже про неприйняті ліцензії для Android, то вирішити питання можна так:
flutter doctor --android-licenses
До речі, ці команди вже можна не писати у консолі, а виконувати у IDE.
Запускаємо наш перший додаток
Щоб запустити перший додаток, спочатку створимо його:
flutter create flutter_demo
Тепер в нас є проект flutter_demo. Можемо відкрити його у Visual Studio Code.
Переходимо у директорію з проектом (якщо ще не знаходимось там):
cd flutter_demo/
І одразу запускаємо:
flutter run
Додаток збереться та завантажиться на девайс:
Створюємо свій додаток з бекендом та... REST API
Що ж, відкриємо головний файл lib/main.dart та подивимось, що там. Так, це вже Dart.
Спочатку ми імпортуємо пакет з гугловським Material Design. Саме звідти беруться всі UI-віджети.
import 'package:flutter/material.dart';
Потім виконується функція main, яка і запускає наш додаток.
void main() => runApp(MyApp());
Сам клас додатка виглядає як StatelessWidget, у якому є початковий екран-віджет MyHomePage:
class MyApp extends StatelessWidget { // This widget is the root of your application. @override Widget build(BuildContext context) { return MaterialApp( title: 'Flutter Demo', theme: ThemeData( // ... primarySwatch: Colors.blue, ), home: MyHomePage(title: 'Flutter Demo Home Page'), ); } }
У Flutter є два основні типи віджетів:
- StatelessWidget — віджети без стану.
- StatefulWidget — віджети зі станом.
Наш домашній екран-віджет має стан, бо в нього є лічильник. Тому він має відповідний тип:
class MyHomePage extends StatefulWidget
Але я пропоную поки що не розбиратись у складному віджеті і спершу зробити простий, без стану, StatelessWidget з текстом. Для цього прибираємо весь код, починаючи з:
class MyHomePage extends StatefulWidget
і до кінця.
Робимо простий початковий екран
Зробимо наш початковий екран stateless, тобто без стану:
class MyHomePage extends StatelessWidget { @override Widget build(BuildContext context) { return Scaffold( appBar: AppBar( title: Text('Про нас'), ), body: Center( child: Text( 'Ми робимо додаток на Flutter.', ), ), ); } }
У методі build ми віддаємо наш початковий віджет у декларативному вигляді. Scaffold — це базовий віджет для Material Design. У ньому ми розташували AppBar (хедер) з заголовком «Про нас» та контент з текстом у центрі.
Також змінимо запуск початкового віджету (приберемо зайвий title)
home: MyHomePage(title: 'Flutter Demo Home Page'),
на
home: MyHomePage(),
Тепер можемо просто оновити наш додаток (Hot reload), натиснувши клавішу «r» у консолі, де запускали сам додаток.
Побачимо:
Додаємо бокове меню
А зараз додамо гарне висувне бокове меню. У Material Design таке меню називається Drawer. Наш віджет з меню назвемо DrawerMain. У цьому віджеті буде стан — обраний пункт меню. Тому меню матиме тип StatefulWdget.
Пишемо код:
class DrawerMain extends StatefulWidget { DrawerMain({Key key, this.selected}) : super(key: key); final String selected; @override DrawerMainState createState() { return DrawerMainState(); } } class DrawerMainState extends State<DrawerMain> { @override Widget build (BuildContext context) { return Drawer( child: ListView( padding: EdgeInsets.zero, children: <Widget>[ DrawerHeader( child: Text( 'Flutter demo', style: TextStyle( color: Colors.white, fontSize: 32.0, ), ), decoration: BoxDecoration( color: Colors.blue, ), ), ListTile( selected: widget.selected == 'about', leading: Icon(Icons.info), title: Text('Про нас'), onTap: () { Navigator.pop(context); Navigator.push( context, MaterialPageRoute(builder: (context) => MyHomePage()), ); }, ), ListTile( selected: widget.selected == 'projects', leading: Icon(Icons.list), title: Text('Проекти'), onTap: () { Navigator.pop(context); }, ), ] ) ); } }
І додамо сам Drawer до нашого початкового екрану-віджету (з вказівкою, який пункт меню обрано):
return Scaffold( // ... drawer: DrawerMain(selected: "about"), // ... );
Головне тут — це те, що в нас є стан. Цей стан повертається методом createState(). Там знаходиться і наш віджет бокового меню. Стан необхідний, щоб ми знали, який пункт меню активний. У меню є шапка у вигляді тексту (DrawerHeader) та два пункти (ListTile): «Про нас» та «Проекти».
Коли ми натискаємо на пункт «ListTile», то виникає подія «onTap». А вже там ми приховуємо меню
Navigator.pop(context);
та переходимо до відповідного екрану
Navigator.push( context, MaterialPageRoute(builder: (context) => MyHomePage()), );
Поки що екрану з проектами в нас нема, тому на нього ще зарано переходити.
Оновлюємо:
Отримаємо дані з REST API
Розробка повноцінного API вийде за рамки цієї статті, тому я просто зробив JSON-файл і виклав його у github-репозиторіі:
[ { "imageUrl": "https://raw.githubusercontent.com/jhekasoft/flutter_demo/master/fake_api/1.jpg", "title": "Проект з мостом", "shortDesc": "Дуже цікавий проект" }, { "imageUrl": "https://raw.githubusercontent.com/jhekasoft/flutter_demo/master/fake_api/2.jpg", "title": "Дерево", "shortDesc": "Тут дерево" }, { "imageUrl": "https://raw.githubusercontent.com/jhekasoft/flutter_demo/master/fake_api/3.jpg", "title": "Птахи", "shortDesc": "Маленькі птахи" } ]
У ньому знаходяться дані наших уявних проектів. Цей JSON нам треба буде розпарсити, тому створюємо файл lib/fetch_data/project.dart з класом Project:
class Project { final String imageUrl; final String title; final String shortDesc; Project._({this.imageUrl, this.title, this.shortDesc}); factory Project.fromJson(Map<String, dynamic> json) { return new Project._( imageUrl: json['imageUrl'], title: json['title'], shortDesc: json['shortDesc'], ); } }
Тут є необхідні поля і Project.fromJson() для парсингу даних.
Також нам знадобиться HTTP-клієнт, тому додамо його як залежність у pubspec.yaml:
dependencies: # ... http: any
Далі повертаємось до lib/main.dart та вставляємо імпортування:
import 'package:flutter_demo/fetch_data/project.dart'; import 'package:http/http.dart' as http; import 'package:flutter/scheduler.dart'; import 'dart:convert';
Ми імпортували клас Project для JSON, клас HTTP-клієнта та два інших, які нам знадобляться для оновлення списку та для імпорту з JSON.
Далі напишемо наш екран-віджет з проектами:
class ProjectsPage extends StatefulWidget { @override _ProjectsPageState createState() => _ProjectsPageState(); } class _ProjectsPageState extends State<ProjectsPage> { List<Project> list = List(); final GlobalKey<RefreshIndicatorState> _refreshIndicatorKey = new GlobalKey<RefreshIndicatorState>(); Future _fetchData() async { final response = await http.get( "https://raw.githubusercontent.com/jhekasoft/flutter_demo/master/fake_api/project_list.json" ); if (response.statusCode == 200) { setState(() { list = (json.decode(response.body) as List) .map((data) => new Project.fromJson(data)) .toList(); }); } else { throw Exception('Failed to load projects'); } } @override void initState() { super.initState(); SchedulerBinding.instance.addPostFrameCallback((_){ _refreshIndicatorKey.currentState?.show(); }); } @override Widget build(BuildContext context) { return Scaffold( appBar: AppBar( title: Text('Проекти'), ), drawer: DrawerMain(selected: "projects"), body: RefreshIndicator( key: _refreshIndicatorKey, onRefresh: _fetchData, child: ListView.builder( itemCount: list.length, itemBuilder: (BuildContext context, int index) { return Card( child: Container( padding: EdgeInsets.all(16.0), child: Column( children: <Widget>[ Image.network( list[index].imageUrl, fit: BoxFit.fitHeight, width: 600.0, height: 240.0, ), Text( list[index].title, style: TextStyle(fontSize: 14.0, fontWeight: FontWeight.bold), ), Text( list[index].shortDesc, style: TextStyle(fontSize: 11.0, fontWeight: FontWeight.normal), ), ], ), ), ); }, ), ), ); } }
Та додамо перехід на новий екран у бокове меню Drawer:
ListTile( selected: widget.selected == 'projects', leading: Icon(Icons.list), title: Text('Проекти'), onTap: () { Navigator.pop(context); Navigator.push( context, MaterialPageRoute(builder: (context) => ProjectsPage()), ); }, ),
Оскільки ми додавали нову залежність, то перезапустимо проект, щоб подивитись, що вийшло. Але тепер зробимо це з опцією —profile. Так у нас буде покращена анімація віджетів, проте оновлювати додаток швидко за допомогою клавіші «r» ми не зможемо.
flutter run --profile
З’явився новий екран:
Екран з проектами — це StatefulWidget, тому що в нас є віджет RefreshIndicator, для якого використовується змінна-ключ _refreshIndicatorKey. Цей віджет потрібен для оновлення списку з проектами. Тобто ми можемо свайпнути екран до низу, а проекти оновляться.
Список складається з карток (Card), в яких є зображення (Image.network) та текст (Text). Вони знаходяться у віджетах Container та Column. Це потрібно, щоб налаштувати прийнятний зовнішній вигляд.
Завантаження списку відбувається у методі _fetchData(). Ми декодуємо отриманий JSON та парсимо його у список list з Project. Також оновлення змінної list ми робимо всередині setState(). Це потрібно для реактивного оновлення, щоб віджет-екран оновився з новими даними.
Коли ми потрапляємо на екран ProjectsPage, то виконується метод initState(). У ньому ми оновлюємо список за домогою цього рядку:
SchedulerBinding.instance.addPostFrameCallback((_){ _refreshIndicatorKey.currentState?.show(); });
Також ви могли помітити такі речі з функціонального програмування як тип Future та метод map(). Про них ви можете дізнатись на офіційному YouTube-каналі Flutter. Ось, наприклад, про Future.
Збираємо пакет APK для Android
Обов’язково перевірте, щоб у файлі android/app/src/main/AndroidManifest.xml були вказані права для доступу до інтернету:
<manifest> <!-- ... --> <uses-permission android:name="android.permission.INTERNET"/> </manifest>
У моєму випадку, їх не було, тому неможливо було завантажити JSON з проектами.
А далі просто виконуйте:
flutter build apk
APK-файл буде знаходитись тут: build/app/outputs/apk/release/app-release.apk. Мій файл займає 5,6 MB.
Раджу статтю на офіційному сайті з релізу на Android.
Висновки
Git-репозиторій проекту, яким ми сьогодні займались, знаходиться тут .
Я показав лише декілька екранів та бокове меню на Flutter. Також спробував отримати дані з мережі. Це виявилось не складно.
Загалом, мені подобається робота додатку: працює плавно, виглядає досить нативно.
Розмір додатка вражає: 5,6 МБ — це не багато.
Як заявляє Google на офіційному сайті , Flutter вже використовують Alibaba, Abbey Road Studios, сам Google у додатку Google Ads та багато інших. Тому цей фреймворк (чи навіть технологія) здається перспективним.
Звісно, цікаво спробувати системніші речі. Наприклад, камеру, датчики, push-сповіщення тощо. Якщо стаття буде комусь цікава, я спробую зробити на Flutter ще щось. Тому чекаю від вас побажань!